Istnieje od 1 września 1950 roku, w tym roku świętuje swój jubileusz. O Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach- publicznej szkole innej niż wszystkie- w wyjątkowym momencie jej istnienia mówią pracownicy.
Blisko mieszkańców, wyczulone na problemy lokalnego środowiska, podejmujące nowe wyzwania, nadążające za duchem czasów. Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach obchodzi kamienny jubileusz. Rozpoczyna świętowanie 70 rocznicy powstania. Jakie będzie to świętowanie? O to zapytaliśmy dyrektora Centrum- Edytę Biardę: „Z pewnością inaczej planowaliśmy nasze jubileuszowe spotkania z pracownikami, absolwentami i słuchaczami placówki. Rzeczywistość nieco zweryfikowała nasze plany- nie będą to spotkania w licznych grupach. Mamy jednak pomysł na upamiętnienie działań podejmowanych w ostatnich latach.”
Działań podejmowanych przez Centrum Kształcenia Ustawicznego od ostatniego jubileuszu było bardzo dużo. W szkole podejmowano zadania adresowane do uczniów CKU (corocznie organizowane seminaria, spotkania z polską pieśnią patriotyczną, obchody Tygodnia Pisania Listów, projekty- „Cudze chwalicie, swego nieznacie, czyli najciekawsze zakątki najbliższej okolicy”; „Podróż śladami kultury żydowskiej w Polsce”; staże zawodowe w ramach projektu „Europejskie Standardy Pracy”; „Ogród szkolny- przyrodnicze obserwatorium”; działania dotyczące tutoringu) oraz do lokalnego środowiska (od kilku lat realizowane przez placówkę i objęte patronatem „Życia Siedleckiego” projekty „Dopalacze- nie bądź celem”, „Cyberprzemoc- nie jesteś sam”, „Widzę- rozmawiam- reaguję. O zagrożeniach czyhających na współczesną młodzież”). Centrum nawiązało współpracę z wieloma instytucjami -szkołami, ośrodkami doradztwa metodycznego, policją, Akademią Kultury Informacyjnej w Warszawie („Kobieta 50+ w zwierciadle swoim i świata”, międzynarodowa konferencja „Tutoring jako modelowa propozycja systemowego oddziaływania w procesie resocjalizacji młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym”).
O to co działo się w szkole przez 10 lat od ostatniego jubileuszu zapytaliśmy pracowników Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach. Prezentujemy subiektywny przegląd tego, co uznali za najważniejsze.
„Wiele rzeczy zmieniło się w naszej szkole. Została przeprowadzona termomodernizacja, pojawił się nowy sprzęt, zmodernizowana została baza dydaktyczna, odnowiono sale lekcyjne, nowy wystrój zyskała szkolna biblioteka. Wygląd ma dla mnie olbrzymie znaczenie- jeśli jest ładne wnętrze, lepiej się pracuje, przyjemniej spędza czas, łatwiej rodzą się pomysły na nowe działania. Ogromne zmiany zaszły także na zewnątrz placówki. Dzięki projektowi realizowanemu w CKU „Szkolny ogród- przyrodnicze laboratorium” nasze Centrum zyskało nie tylko miejsce, w którym słuchacze mogą odbywać część niektórych zajęć dydaktycznych, ale też ogród stał się miejscem odpoczynku dla słuchaczy i nauczycieli w czasie przerw. Ta zielona przestrzeń jest swojego rodzaju ewenementem w Siedlcach. Zdarza się, że osoby przechodzące obok szkoły zatrzymują się i podziwiają rośliny, ich kolorystykę, różnorodność, mówią nam jakie to ważne, że w środku miasta jest takie miejsce.”- mówiła Hanna Mikołajczyk, nauczyciel Centrum.
„Dlaczego dla mnie ważne jest CKU? Ze względu na relacje ze słuchaczami, możliwość spotkania z ich historiami. Okazuje się, że my jako nauczyciele przekazujemy wiedzę uczniom, ale też wiele uczymy się od nich. Dzieje się tak ze względu na ich doświadczenia życiowe. Uczymy się choćby tego, że nie zawsze to, co spotyka nas w życiu nie musi być tak trudne jak nam się wydaje. Nasi słuchacze mają często bowiem trudniejsze doświadczenia, z którymi sobie radzą. Musimy więc nauczyć się ich rozumieć, pomagać, dopingować do nauki. Uważam, że to w naszej szkole jest wspaniałe- oddanie nauczycieli uczniom. Takiego zaangażowanie nauczycieli w walkę o każdego ucznia nie spotkałem nigdzie więcej”- mówił Damian Janowski. A Ewa Gąsowska dodała: „Nasi słuchacze to bardzo często ludzie, którzy pracują, mają rodziny, różnego rodzaju kłopoty. Aby brać udział w zajęciach czy egzaminach, muszą brać urlop, zamieniać się z innymi w przypadku pracy zmianowej. Musimy też wziąć ten aspekt pod uwagę i podchodzić do naszych słuchaczy po ludzku, ze zrozumieniem.”
„Centrum to szkoła bardzo specyficzna- jest to szkoła dla dorosłych, tutaj są zupełnie inne cele kształcenia. Przychodzą do nas bardzo różni ludzie, między innymi i tacy, którym życie trochę ścieżki życiowe pogmatwało. To, czego od nas oczekują- to pomoc. Trzeba podejść do każdej osoby indywidualnie. Sądzę, że właśnie to zadanie CKU wykonuje perfekcyjnie. Słuchacze naprawdę otrzymują tutaj uwagę i zrozumienie. Panuje niezwykła atmosfera, o czym mówią sami słuchacze.”- dodał Sławomir Adamiak.
Maria Lech zwróciła uwagę na jeszcze inny aspekt pracy: „Kiedy w 2010 roku zaczynaliśmy szkolenia z zakresu e-learningu myślę, że nie wszyscy zdawaliśmy sobie sprawę do czego nam mogą się one przydać. Potem przez kolejne 2 lata w szkole policealnej była realizowana innowacja pedagogiczna „E- learning sposobem na problemy kształcenia ustawicznego”, później jako element pomocniczy w nauczaniu było korzystanie z platformy Moodle również w liceum ogólnokształcącym. Los sprawił, że w marcu tego roku dowiedzieliśmy się po co nam była ta wiedza. Mieliśmy już gotową bazę dydaktyczną , którą wystarczyło uaktualnić, wprowadzić dodatkowe moduły. Okazało się, że e-learning był sposobem nie tylko na problemy kształcenia ustawicznego, ale i na pandemię.”
Nauczyciel podstaw przedsiębiorczości Stanisław Waberski wskazał na współpracę słuchaczy i nauczycieli w przypadku olimpiad: „Odczuwam satysfakcję, kiedy słuchacze angażują się w przygotowanie do olimpiad. Każdego roku nasi uczniowie startują w olimpiadzie przedsiębiorczości- a jest to trudne przedsięwzięcie, i z powodu małej ilości godzin jakie są przeznaczone na naukę tego przedmiotu w szkole dla dorosłych, i na dużą konkurencję. Dość powiedzieć, że w okręgu warszawskim ilość punktów koniecznych do zakwalifikowania się do kolejnego etapu jest wyższa o kilka punktów niż w pozostałych okręgach. Nasi słuchacze muszą zmierzyć się z uczniami szkół młodzieżowych. Angażują się, przychodzą na dodatkowe spotkania, które dla nich organizuję i prowadzę. I startują z sukcesem, z czego jestem naprawdę dumny.”
Kamienny jubileusz- brzmi ciężko, z kamieniem nie każdy ma dobre skojarzenia. Ale CKU to szkoła inna niż wszystkie. Dyrektor szkoły Edyta Biarda powiedziała: „Kamień to przecież materiał trwały, solidny. Od zawsze był oznaką siły, stabilności i oparcia. Tak właśnie myślę o Centrum- jako o miejscu, w którym ludzie w różnym wieku zyskują nowe szanse, wsparcie, uczą się jak funkcjonować w świecie, jak mądrze się rozwijać i pokonywać trudności. Dla mnie siłą szkoły są dobre relacje między pracownikami oraz słuchaczami i nauczycielami. Na nich budujemy szkołę.”
Gdzie widzą siebie za kolejne 10 lat? Czego sobie życzą? Jednym głosem odpowiadają: życzymy sobie, by szkoła trwała, była doskonale wyposażona, dawała wsparcie a nauczyciele mogli być bliżej uczniów i ich spraw niż papierów.
I tego szkole z okazji jubileuszu życzymy.
0 0
Gratuluję
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zyciesiedleckie.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz