W sobotę i w niedzielę, 22 i 23 czerwca, odbędzie się cykl 6 koncertów pieśni maryjnych pt. „Ave Maria” w wykonaniu wybitnych Artystów scen warszawskich: Tomasz Piluchowski (tenor), Joanna Okoń (skrzypaczka) i Anna Hajduk (pianistka).
Koncerty odbędą się według następującego harmonogramu w kościołach parafialnych w: Radzikowie Wielkim (sobota, godz. 16.30), Krzymoszach (sobota, godz. 18.00), Mordach (niedziela, godz. 10.15), Przesmykach (niedziela, godz. 13.30), Łysowie (niedziela, godz. 16.00) i Próchenkach (niedziela, godz. 18.00).
Plakaty zapowiadające każdy z koncertów znajdują się w galerii pod artykułem.
Treści pieśni maryjnych odzwierciedlają przeżycia i potrzeby danego czasu. Ponieważ Polska przez długi okres swej historii była gnębiona przez nieprzyjaciół, w polskich pieśniach maryjnych pobrzmiewa często nuta melancholii, wyraża się tęsknota za wolnością i pokojem. Na czele polskich pieśni maryjnych stoi carmen patrium (śpiew ojczysty) – Bogurodzica. Z pewnością była śpiewana przed bitwą pod Grunwaldem, a potem stała się nieformalnym hymnem narodowym. Koncerty przypomną pieśni maryjne – tak bardzo zakorzenione w kulturze i historii Mazowsza.
Na koncert zapraszają: Janina Ewa Orzełowska – Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego, Stowarzyszenie Wspólnie – Aktywnie – Społecznie, ks. mgr Leon Bobrowski – proboszcz parafii pw. Najświętszego Serca Jezusowego w Krzymoszach, ks. Krzysztof Jaszczuk – proboszcz parafii pw. Św. Jakuba Apostoła w Przesmykach, ks. mgr Karol Klewek – proboszcz parafii pw. Michała Archanioła w Mordach, ks. Mariusz Laskowski – proboszcz parafii pw. Matki Bożej Różańcowej w Łysowie, ks. mgr Michał Wawerski – proboszcz parafii pw. Św. Jana Chrzciciela w Radzikowie Wielkim, ks. Tadeusz Turyk – proboszcz parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Próchenkach, Łukasz A. Wawryniuk – burmistrz miasta i gminy Mordy, Marek Zalewski – Wójt Gminy Przesmyki, Dariusz Wojtczuk – Wójt Gminy Olszanka, Wojciech Słupski – dyrektor Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Mordach, Gminny Ośrodek Kultury w Przesmykach oraz Gminna Biblioteka Publiczna w Przesmykach.
Koncert poprowadzi Natalia Dymecka.
Partnerem wydarzenia jest Samorząd Województwa Mazowieckiego. Wstęp wolny.
INFORMACJE O ARTYSTACH:
Tomasz Piluchowski – tenor, absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2007 r.). Laureat Internationales Gesangswettbewerb w Berlinie (Deutsche Oper) oraz XII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Posiada w repertuarze partie z oper m. in.: Bizeta, Czajkowskiego, Donizettiego, Haydna, Kurpińskiego, Masseneta, Moniuszki, Mozarta, Pendereckiego, Pucciniego, Smetany, Verdiego, a także w operetkach i musicalach J. Straussa, Lehara, Bocka, Bernsteina. Z powodzeniem występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym, a także kameralnym i pieśniarskim. Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami (m. in. Tadeusz Kozłowski, Andriy Yurkevych, Keri-Lynn Wilson, Miguel Gomez-Martinez, Carlo Montanaro, Lionel Friend, Marek Moś, Łukasz Borowicz, Tomasz Tokarczyk, Jakub Chrenowicz), orkiestrami (Sinfonia Varsovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa, Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie) i reżyserami (Keith Warner, Mariusz Treliński, Maja Kleczewska, Maciej Prus, Krzysztof Garbaczewski, Jerzy Gruza, Emil Wesołowski, Igor Gorzkowski, Jitka Stokalska). Bierze udział w koncertach i festiwalach w Polsce, m. in. Filharmonia Narodowa w Warszawie, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonia Poznańska im. T. Szeligowskiego, Filharmonia Łódzka im. A. Rubinsteina, Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Filharmonia Kameralna im. W. Lutosławskiego w Łomży, Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju, Międzynarodowy Festiwal Musica Sacra w Warszawie, Festiwal Mozartowski w Warszawie (tytułowe partie w operach „Bastien” i „Bastienne” KV 50 oraz „Der Schauspieldirektor” KV 486 ) oraz za granicą, m. in. na Węgrzech, w Estonii, Niemczech, Austrii, na Ukrainie i Białorusi. Współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, Warszawską Operą Kameralną oraz Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku. Od 2009 roku jest związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie występował m. in. w „Borysie Godunowie” Musorgskiego, „Traviacie” Verdiego, „Madame Butterfly” Pucciniego, „Diabłach z Loudun” Pendereckiego, „Strasznym dworze” Moniuszki, „Onieginie” Czajkowskiego. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Jest cenionym wykonawcą muzyki współczesnej. Wystąpił m. in. w prapremierach oper „Sudden rain” Aleksandra Nowaka, w reż. Mai Kleczewskiej, na scenie Teatru – Opery Narodowej w Warszawie, „Dzień Świra” Hadriana Filipa Tabęckiego (partia tytułowa), na podstawie dramatu Marka Koterskiego (Teatr Wielki w Poznaniu), w dramatoperze „Oresteja” wg Ajschylosa (partia Ateny) z muzyką Agaty Zubel, w reżyserii Mai Kleczewskiej, w koprodukcji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Teatru Narodowego w Warszawie oraz w prapremierze opery „Zwycięstwo nad słońcem” Sławomira Wojciechowskiego w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W maju 2018 r. zyskał wielkie uznanie krytyki i publiczności za rolę Harolda Mitchella (Mitcha) w polskiej prapremierze opery Andre Previna „Tramwaj zwany pożądaniem” na podstawie dramatu Tennessee Williamsa, w reżyserii Macieja Prusa, na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi.
Joanna Okoń – artystka wywodząca się z rodziny o wieloletnich tradycjach muzycznych. Na estradach koncertowych występowała od najmłodszych lat grając z matką, pianistką Aliną Jasielską-Okoń. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (studia magisterskie w klasie prof. Janusza Kucharskiego oraz studia podyplomowe pod kierunkiem prof. Jana Staniendy). Laureatka I nagrody na Przesłuchaniach Młodych Skrzypków w Warszawie (1991 r.) oraz IV nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym w Elblągu (1993 r.). W 2012 r. zakończyła staż artystyczny w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki. Kunszt i wrażliwość muzyczną doskonaliła m. in. u słynnej skrzypaczki Mariny Jaszwili oraz podczas prowadzonego przez Filharmoników Wiedeńskich Międzynarodowego Kursu Orkiestrowego w Attergau (Austria), gdzie przez kilka letnich sezonów pracowała pod okiem takich dyrygentów jak sir Neville Marriner, Fabio Luisi, Shandor Vegh, Leopold Hager oraz Heinrich Schiff.
Wystąpiła dwukrotnie na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem oraz Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej w Kobe (Japonia). Brała udział m. in. w projekcie muzycznym „Mity” organizowanym przez Jeunesses Musicales i przedstawionym w Teatrze Małym w Warszawie oraz Teatrze im St. Witkacego w Zakopanem. Współpracowała z tak słynnymi zespołami muzycznymi jak: „Warszawscy Soliści Concerto Avenna” pod kierunkiem Andrzeja Mysińskiego oraz Sinfonia Varsovia, z którą współpracuje do chwili obecnej. Z orkiestrą Sinfonia Varsovia brała udział w renomowanych festiwalach m. in. Yehudi Menuhin Festiwal w Gstaad, Montreux, La Roque d’Antheron, Aix-en-Provence, Schleswig-Holstein i wielu innych, współpracując z takimi dyrygentami jak Lorin Maazel, Charles Dutoit, Valery Gergiev, Emmanuel Krivine, Andres Mustonen, Krzysztof Penderecki, Marc Minkowski, Jerzy Semkow, Jerzy Maksymiuk czy Grzegorz Nowak. Podczas koncertów towarzyszyła takim wielu solistom, m. in. Martha Argerich, Renaud Capuçon, Augustin Dumay, James Galway, Nigel Kennedy, Misha Maisky, Anne-Sophie Mutter, Maria João Pires, Ivo Pogorelic, Piotr Anderszewski czy Rafał Blechacz. W czerwcu 2018 roku jako członek kwartetu Pan-Ton wystąpiła z Davidem Krakauerem podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Żydowskiej w Krakowie wykonując specjalnie napisany na tę okazję kwintet „Dybuk” kompozytora Wlada Marhuletsa.
Joanna Okoń jest pedagogiem w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. W 2014 roku artystka wraz z pianistką Natalią Zubko i wiolonczelistką Anną Wróbel nagrała płytę z dziełami kameralnymi Henryka Melcera wydaną przez wytwórnie Acte-Prealable. Od tego czasu artystka aktywnie zaczęła poszukiwać nieodkrytych utworów kompozytorów związanych z Polską, których efektem było wydanie w 2018 roku płyty z udziałem Katarzyny Glensk pt. „Polish Impressions”, z premierowymi nagraniami utworów m. in. Wacława Niemczyka, Stanisława Lipskiego czy Adama Wieniawskiego. Materiał ten, już jako program koncertowy pt. „Polish Landscapes” wraz z Katarzyną Glensk z sukcesami, był prezentowany m. in. w salach Carnegie Hall oraz Shanghai East China Normal University. Autorka projektu przywraca pamięć o zapomnianych polskich kompozytorach oraz ich kameralnych utworach, które zaginęły „w ostatniej, zakurzonej szufladzie”, a okazały się być prawdziwymi muzycznymi perełkami.
Anna Hajduk-Rynkowicz – pianistka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) w klasie fortepianu prof. Jerzego Romaniuka i dr. Ramiro Sanjinesa. Do 2018 roku studiowała podyplomowo w Schola Cantorum w Paryżu w mistrzowskiej klasie fortepianu prof. Maurizio Morettiego. W 2018 roku ukończyła, także z wyróżnieniem, dyrygenturę chóralną na UMFC w klasie prof. Andrzeja Banasiewicza. Fascynacja wykonawstwem na fortepianach historycznych zaowocowała ukończeniem studiów magisterskich w klasie fortepianu historycznego u dr Katarzyny Drogosz na Akademii Muzycznej w Katowicach (2022).
Uczestniczka I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie w 2018 r. Jest laureatką polskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m. in.: III Nagroda na I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym dla Młodych Wirtuozów im. L. Godowskiego w Warszawie ( 2013), I Nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. J. Zarębskiego w Łomiankach (2013). Była także finalistką III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Villa de Xabia w Hiszpanii (2015). Jako kameralistka uzyskała I Nagrodę ze swoim triem Olympus Mons na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Grand Virtuoso Artist” w Salzburgu (2016).
Koncertowała na Węgrzech, we Włoszech, w Belgii, we Francji, w Szwecji, w Austrii oraz w Kambodży. Na polskich estradach występuje regularnie, specjalizując się głównie w repertuarze chopinowskim i współczesnym. Występowała jako solistka z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus na koncercie kompozytorskim w Studiu Koncertowym S1 Polskiego Radia. Jako solistka i kameralistka współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. Występowała z recitalami m. in. kilkakrotnie pod pomnikiem Chopina w Łazienkach Królewskich, Brochowie, Muzeum F. Chopina w Warszawie, w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Koncertowała także wielokrotnie na Śląsku, m. in. wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Roberta Kabary wykonując Koncert fortepianowy f-moll F. Chopina. Razem ze swoim triem Olympus Mons koncertowała w Mozarteum w Salzburgu, siedzibie Sinfonii Varsovii w Warszawie, Akademii Muzycznej w Łodzi, Polskiej Akademii Nauk w Warszawie oraz na festiwalu w Solcu nad Wisłą.
W 2018 roku nagrała wraz z Anną Riveiro płytę Ahavat Olam. Miłość wieczna., na której znalazły się jej fortepianowe aranżacje pieśni hebrajskich na Wielkie Święta żydowskie. Wzięła także udział w nagraniu płyty Percussion visions z utworami Edwarda Sielickiego na fortepian, perkusję i syntezator.
Brała udział w mistrzowskich kursach pianistycznych w kraju i za granicą, szkoląc swój warsztat pod okiem m. in. Andrzeja Jasińskiego, Janusza Olejniczaka, Katarzyny Popowej-Zydroń, Nikolaia Demidenki, Alexeia Lubimova, Claire Chevallier, Tobiasa Kocha, Michaiła Woskriesjeńskiego, Jose Gagliardo.
Stypendystka Prezesa Rady Ministrów, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz wielokrotna stypendystka Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej dla najzdolniejszych uczniów i studentów. Za swoje osiągnięcia otrzymała także kilkakrotnie Stypendium m. st. Warszawy im. Jana Pawła II. W 2012 roku została uhonorowana nagrodą Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej za całokształt twórczości artystycznej.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zyciesiedleckie.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz