Klasyfikacja zawodów i specjalności stanowi usystematyzowany zbiór zawodów i specjalności występujących na rynku pracy. Może ona stanowić drogowskaz dla wielu osób poszukujących zatrudnienia. Informacje zawarte w wykazie mają charakter syntetyczny i są wypadkową wielu analiz.
Ideą powstania wykazu poszczególnych zawodów i specjalności była chęć odwzorowania realiów rynku pracy. Klasyfikacja aktualizowana jest co 2-3 lata i zawiera najbardziej aktualne dane dotyczące poszczególnych profesji. Stworzona została z myślą o statystyce, badaniach zatrudnienia, ale również analiz i prognoz dotyczących rynku pracy.
Klasyfikację zawodów i specjalności można znaleźć na każdej oficjalnej stronie prowadzonej przez urząd pracy w odpowiedniej zakładce. Przeważnie umieszczona jest ona w sekcji rynku pracy, a konkretniej w bazach i rejestrach. W klasyfikacji znaleźć można krótką charakterystykę danego zawodu oraz szczegółowe zadania wypełniane w ramach stanowiska. Dane mają charakter ogólny i nie oddają specyfiki poszczególnych firm i przedsiębiorstw. Niemniej, stanowią swoistego rodzaju drogowskaz i informację dla osób interesujących się daną branżą.
Klasyfikację zawodów i specjalności możemy wykorzystać na dwa sposoby. Albo zgłaszając nowy zawód, albo czerpiąc z niego wiedzę. W pierwszym przypadku po spełnieniu odpowiednich procedur możemy wyróżnić nasz zawód i zawnioskować o wprowadzenie go do klasyfikacji. Dzięki temu wyeksponujemy go zarówno na rynku pracy, jak i w oczach prawodawcy. W drugim przypadku, możemy czerpać wiedzę ogólną na temat interesujących nas zawodów i branż. Sugerując się zadaniami na wybranych stanowiskach istnieje możliwość wydedukowania wymogów, jakie musielibyśmy spełnić, aby wykonywać daną pracę.