Samorząd Mazowsza kontynuuje starania o przywrócenie linii kolejowej do Sokołowa Podlaskiego.
Dziś podpisano umowę partnerstwa, niezbędny dokument aplikacyjny w drugim etapie naboru wniosków do programu Kolej +. Liderem projektu jest samorząd województwa, a partnerami powiat sokołowski, Sokołów Podlaski oraz gminy Sokołów Podlaski i Bielany.
Umowę z partnerami podpisali marszałek Adam Struzik oraz wicemarszałek Wiesław Raboszuk oraz Bogusław Karakula, Janusz Kur i Zbigniew Woźniak. W spotkaniu wzięła udział posłanka Sejmu RP Kamila Gasiuk-Pihowicz.
Jak podkreśla marszałek Adam Struzik, projekt jest efektem dobrej współpracy między samorządami. - Połączyliśmy siły, by zwiększyć swoje szanse na realizację projektu. Bezpośrednie połączenie z Warszawą może być dla Sokołowa i tej okolicy Mazowsza dużym impulsem rozwoju i znacznie wpłynąć na poprawę życia mieszkańców. Rekomendowany wariant wykorzystuje istniejącą już infrastrukturę kolejową oraz pozwala docelowo na kursowanie nawet 18 par pociągów na dobę - dodaje marszałek.
Kolej do Sokołowa w drugim etapie
Projekt Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski - Siedlce znalazł się wśród 79 inwestycji wyłonionych do drugiego etapu programu Kolej + prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK). Podpisana umowa partnerstwa określa zasady współpracy między liderem projektu (samorządem województwa) a partnerami.
Wszystkie samorządy tym samym zgadzają się na zasady naboru do programu i wspólne pokrycie 15 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Podział środków, które samorządy przekażą na wkład własny, będzie określony po decyzji o przyznaniu dofinansowania.
- Umowa partnerstwa została podpisana, teraz dokumenty będą złożone do PKP PLK. Pozostaje czekać na decyzję. Liczymy, że będzie ona pozytywna, a już za kilka lat mieszkańcy Sokołowa i okolic uzyskają komfortowe połączenie ze stolicą - mówi wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
Którędy mogą pojechać pociągi?
Na potrzeby projektu powstało zlecone przez zarząd województwa Wstępne Studium Planistyczno-Prognostyczne (WSPP). Jego przygotowaniem zajęło się konsorcjum firm, w skład którego weszły: Infra - Centrum Doradztwa sp. z o.o. oraz Instytut Kolejnictwa.
Rekomendowany do realizacji został wariant, który zakłada rewitalizację linii kolejowej nr 55 w jej istniejącym przebiegu oraz jej elektryfikację. Umożliwi to bezpośrednie połączenia z Warszawy do Sokołowa Podlaskiego. Pociągi pasażerskie pojechałyby do Sokołowa z prędkością maksymalną 120 km/h, a towarowe - 80 km/h. Przewidywane koszty netto inwestycji to niemal 320 mln zł.
4 0
Mam nadzieję, że przy ewentualnej realizacji tej linii, zaplanowany jest jakiś przystanek kolejowy na wysokości ul. Piaskowej w Siedlcach.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu zyciesiedleckie.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz