Zamknij

Głos z zewnątrz bywa lepiej słyszalny

18:00, 05.04.2019 KS Aktualizacja: 18:21, 05.04.2019
Skomentuj
reo

Czym może kończyć się pozostawienie swojego telefonu bez opieki, żarty rówieśników dla zabawy, przerabianie zdjęć, lajkowanie i udostępnianie? O tym między innymi rozmawiali uczestnicy zajęć.

- Ktoś ci zrobił głupi kawał. Zobacz jakie zdjęcie dostałam.

- Wiem, kto to zrobił. Bardzo tego pożałuje. Zrobię z niej prawdziwą świnię! O zobacz, już ma ryjek, jest różowiutka,…. Jeszcze ogonek, taki zakręcony. Świnka gotowa. A teraz… wyślij do wszystkich!!!

Takie między innymi scenki zaprezentowały pracujące pod opieką Iwony Moskwiak uczennice klasy artystyczno-informatycznej Szkoły Podstawowej Nr 11 im. Jana Pawła II w Siedlcach. Stały się one punktem wyjścia do rozmów na temat przemocy rówieśniczej oraz zagrożeń, również tych związanych ze światem wirtualnym. 4 kwietnia 2019 r. odbyło się kolejne z cyklu spotkań w gminie Siedlce. Tym razem organizatorzy kampanii „Widzę - rozmawiam - reaguję. O zagrożeniach czyhających na współczesną młodzież” zawitali do Zespołu Oświatowego w Strzale, by z uczniami rozmawiać o szeroko rozumianym bezpieczeństwie. Tak jak zawsze organizatorom (Centrum Kształcenia Ustawicznego, Szkoła Podstawowa Nr 11 im. Jana Pawła II, Komenda Miejska Policji w Siedlcach oraz IPA Region Siedlce) towarzyszyło „Życie Siedleckie”, które sprawuje patronat medialny nad wszystkimi działaniami realizowanymi w ramach kampanii.

Monika Mikołajczyk (Szkoła Podstawowa Nr 11 im. Jana Pawła II w Siedlcach) dyskutowała z dziećmi z klas I-III na temat zachowań w wirtualnej przestrzeni. Jakie zasady obowiązuje w świecie realnym? Czy są jakieś zasady obowiązujące w świecie wirtualnym? Jakich danych nie wolno udostępniać w sieci? Dlaczego nie wolno wstawiać zdjęć bez zezwolenia? Dlaczego nie można nagrywać filmów ośmieszających drugiego człowieka? Co zrobić, gdy ktoś stanie się ofiarą takiego zachowania? Jak się zachować? Omówione zostały różne warianty postępowania, a przede wszystkim zwrócono uwagę na konieczność poinformowania dorosłych o zaistniałej sytuacji. Z uczniami klas IV- VI poruszone zostały tematy związane z konkretnymi niebezpiecznymi zachowaniami w sieci. Na co mogą być narażeni młodzi ludzie? Zagrożeń jest naprawdę sporo. Monika Mikołajczyk mówiła zatem jak nie stać się łatwym celem. Dyskusje dotyczyły właściwych zabezpieczeń, haseł, odpowiedzialności, włączania rozsądku w sytuacjach wątpliwych. Analizowane były także powody, dla których czasem łatwo wpada się w gniew i odreagowuje na otoczeniu swoje frustracje. Co wtedy można zrobić? Jak poradzić sobie z niełatwymi emocjami? Jak przez zbieg okoliczności nie wejść w konflikt z prawem? Okazuje się, że nie wszyscy zdają sobie sprawę jakie mogą być konsekwencje niewłaściwego zachowania.

O konsekwencjach prawnych z uczniami klas IV-VIII oraz III gimnazjum rozmawiał asp. szt. Sławomir Stefaniak. Lepiej być małoletnim czy nieletnim? Czy środki zmieniające świadomość są przyczyną agresji? Jakie są przejawy demoralizacji? Czy w Internecie można być anonimowym? Jakie uczniowie mają obowiązki? Czego nie wolno robić młodym ludziom przed ukończeniem 18. roku życia? To tylko kilka z wielu pytań, na które szukano odpowiedzi podczas spotkania. Przedstawiciel Zespołu ds. Profilaktyki Społecznej, Nieletnich i Patologii Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach podawał wiele przykładów z życia szkolnego, znanych każdemu uczniowi. Zwracał uwagę, że przychodzi taki moment, kiedy trzeba wziąć odpowiedzialność za własne czyny, są przecież sprawy, których nie da się rozstrzygnąć na poziomie szkoły i musi wkroczyć sąd. Co wtedy dzieje się z młodym człowiekiem? Jaka może czekać go przyszłość? „Dajemy wam świadomość tego jakie są konsekwencje i pokazujemy jaki macie wybór. Decyzja należy do was”- mówił przedstawiciel policji na zakończenie swojego spotkania z młodzieżą.

Najmłodsi rozmawiali z asp. szt. Januszem Cabajem z Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach na temat bezpiecznego poruszania się. Ponieważ szkoła w Strzale znajduje się przy ruchliwej trasie, musiał znaleźć się czas na pogawędkę i przypomnienie jak właściwie przechodzić przez jezdnię. Dzieci z zapałem demonstrowały i wyjaśniały jak prawidłowo to uczynić. „Co musi zrobić pieszy, żeby być widocznym na jezdni?” „Nosić odblaaaski!” - dzieci z zapałem i bez zastanowienia wykrzykują głośno odpowiedź. „Kto z was ma takie odblaski przy ubraniu albo plecaku?” Okazuje się, że nie tak wiele osób. „A kto z was ma odblaski w szufladzie w domu?” Mnóstwo podniesionych do góry rąk. Uczniowie dostają zatem zadanie domowe: odnaleźć pozostawione w szufladach i biurkach opaski odblaskowe i umieścić je w widocznych miejscach. „Pamiętajcie, pozostawione w domu nie uratują nikomu życia!”- przypomina policjant.

Z najstarszą grupą uczniów (klasy VII, VIII oraz III klasa gimnazjum) Monika Mikołajczyk dyskutowała na temat środków zmieniających świadomość. Dlaczego dopalacze są oszustwem? Co się dzieje z naszym organizmem, gdy sięgamy po środki zmieniające świadomość? Jak dopalacze wpływają na nasze zmysły? Jakich konsekwencje (zdrowotne i prawne) możemy ponieść, gdy będziemy używać dopalaczy? Jakie są powody, dla których młodzi eksperymentują z niedozwolonymi substancjami? Jak można temu zaradzić? To tylko niektóre z poruszanych tematów tej części zajęć.

Ze wszystkimi grupami spotkał się także Paweł Bakalarski, student ratownictwa medycznego Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego Siedlcach. W sposób rzeczowy wyjaśniał zasady udzielania pierwszej pomocy. Przede wszystkim przypomniał, że ratując życie należy zadbać o własne bezpieczeństwo. Omawiając łańcucha przeżycia, zwrócił uwagę na bardzo praktyczne, przydatne w niespodziewanych sytuacjach elementy. „Pamiętajcie, że w ciągu 10 sekund powinniście wyczuć 2 oddechy. Co to oznacza? Obserwujcie ruchy klatki piersiowej, musicie też poczuć oddech na policzku i usłyszeć szmer powietrza”. A chwilę potem powtórka wiadomości i ćwiczenie istotnych umiejętności. Jak prowadzić RKO? Jak prawidłowo uciskać klatkę piersiową? Co to znaczy, że uciskamy klatkę z częstotliwością 100- 120 razy na minutę? W jakich sytuacjach możemy przestać RKO? Dlaczego, używając AED, trzeba wszystkich odsunąć daleko od poszkodowanego?

Ze wszystkimi spotkał się także dzielnicowy st. asp. Andrzej Kostyra z Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach, zwracając uwagę na lokalne zagrożenia dotyczące niewłaściwego zachowania (poruszanie się rowerami i pieszo, rozpalanie ognisk). Przypomniał także o możliwości bezpośredniego kontaktu i wyjaśnił co to jest Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa.

W zajęciach prowadzących wspierali także przedstawiciele Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach: Edyta Biarda, Elżbieta Cała oraz Maria Lech.

Spotkanie podsumował, uczestniczący w zajęciach, kierownik Wydziału Organizacyjno-Administracyjnego Urzędu Gminy Siedlce, Jan Osiej: „Gdybyście kiedykolwiek znaleźli się w sytuacji, gdy ktoś będzie sugerowała wam niewłaściwe zachowania, zdecydowanie odmawiajcie. Sięganie po środki zmieniające świadomość to iluzoryczna wolność. Dlatego nie ulegajcie perswazji innych. Pamiętajcie, że nad tym, by przekonać do sięgnięcia po te zakazane substancje pracują ludzie, którzy doskonale znają techniki manipulacji. Pamiętajcie, że w różnych momentach waszego życia będą pojawiali się ludzie próbujący przekonać do swoich racji, zmienić was. Bądźcie wtedy odpowiedzialni. Bądźcie sobą.”

Dyrektor Zespołu Oświatowego w Strzale, Marzenna Wyrębiak stwierdziła: „Na lekcjach biologii, edukacji dla bezpieczeństwa mówicie o wielu zagrożeniach, z którymi możecie się zetknąć. Głos z zewnątrz bywa jednak silniejszy.”

W zajęciach uczestniczyło 248 uczniów Zespołu Oświatowego w Strzale.

Patronat honorowy nad kampanią sprawują Andrzej Sitnik, Prezydent Miasta Siedlce oraz Henryk Brodowski, Wójt Gminy Siedlce.

(KS)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%