Każdy potrafi zwrócić uwagę drugiej osobie, szczególnie gdy popełni ona błąd. Jednak udzielanie informacji zwrotnej to nie tylko krytykowanie, ale również docenianie i motywowanie do dalszego rozwoju. W środowisku pracy Artefakt wiemy, że nie tylko, feedback jest niezbędnym elementem komunikacji między ludźmi. Aby przyniósł on pozytywne i trwałe efekty, warto poznać różne metody i techniki jego udzielania. W tym artykule omówimy pojęcie feedbacku oraz podpowiemy, jak udzielać informacji zwrotnej w sposób skuteczny i konstruktywny.
Feedback jest pojęciem zaczerpniętym z języka angielskiego, oznaczającym informację zwrotną. Polega ona na otrzymywaniu informacji na temat naszych działań i zachowań od innych osób, co pozwala na poprawę jakości naszej pracy i zwiększenie efektywności naszych działań. Dzięki feedbackowi możemy dowiedzieć się, co robimy dobrze, co należy poprawić, jakie są nasze mocne strony i w czym powinniśmy się dalej rozwijać.
Istnieje wiele metod i technik udzielania informacji zwrotnej, czyli feedbacku, które mogą być stosowane zarówno w miejscu pracy, ale również poza nim, a ich znajomość jest niezwykle przydatna w rozwoju zawodowym jak i osobistym. Poniżej przedstawimy kilka najbardziej popularnych metod.
Metoda konstruktywnej krytyki jest to jedna z najpopularniejszych metod feedbacku. To podejście stawia na rozwój i poprawę, a nie na krytykowanie samego siebie lub innych. Istotne jest, aby skupić się na konkretnej sytuacji i wskazać, co można poprawić. W tym przypadku feedback powinien być konstruktywny. Nie powinien skupiać się na negatywach, ale zwrócić uwagę także na pozytywy. Wskazanie błędu nie oznacza wytykania winy, ale pomaga zidentyfikować problem i znaleźć sposoby na jego rozwiązanie.
Metoda konstruktywnej krytyki może być stosowana zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym, ponieważ pozwala ona na lepsze zrozumienie innych ludzi i skuteczniejszą komunikację z nimi.
Metoda FUKO jest akronimem od słów: fakty, uczucia, konsekwencje, oczekiwania i polega na przedstawieniu informacji zwrotnej w kontekście właśnie tych pojęć. Najpierw należy skupić się na konkretnej sytuacji i przedstawić fakty. Następnie opisać jakie emocje wywołuje dane zachowanie lub czynność. W kolejnych krokach należy wskazać konsekwencje oraz oczekiwania względem osoby, której feedback udzielamy.
Metoda FUKO jest uważana za delikatną i skuteczną, ponieważ pozwala na przedstawienie feedbacku w sposób oparty na faktach i emocjach, a nie na subiektywnej ocenie. Dzięki temu osoba, której udzielamy feedbacku, może lepiej zrozumieć, dlaczego dana sytuacja jest dla nas ważna i co możemy zrobić, aby ją poprawić.
Metoda kanapki, nazywana również sandwich feedback, polega na umieszczeniu negatywnej informacji zwrotnej między dwoma pozytywnymi komentarzami, tworząc trzy warstwy, jak w kanapce. Pierwszy pozytywny komentarz jest używany jako początek, następnie podajemy negatywny feedback, a na końcu dodajemy kolejny pozytywny komentarz. Dzięki temu osoba, która otrzymuje feedback, czuje mniejszą presję i jest bardziej skłonna zaakceptować negatywne uwagi.
Metoda kanapki pozwala na przekazanie informacji w sposób łagodny, poprzez pozytywny komentarz na początku i końcu, co zwiększa akceptację negatywnych informacji, które wydają się mało istotne przy przewadze pozytywnej informacji zwrotnej.
Metoda GOLD to prosty, a jednocześnie skuteczny model feedbacku, który pomaga w skoncentrowaniu się na podstawowych elementach przekazywanej informacji. Składa się ona z czterech pytań, których odpowiedzi stanowią klucz do przekazania informacji zwrotnej. Pierwsze pytanie, czyli “what was the goal?” (G) - odnosi się do celu, który osoba otrzymująca feedback chciała osiągnąć. Następnie, pytanie “what is the outcome?” (O), dotyczy rezultatu, czyli tego, co osiągnięto i jakie były wyniki działań. Kolejne pytanie “what did i learn?” (L), skupia się na nauce, czyli na tym, co można wyciągnąć z danej sytuacji i jakie wnioski można z niej wyciągnąć. Ostatnie pytanie “what I will do differently next time?” (D), dotyczy działań, jakie powinny być podjęte w przyszłości, aby osiągnąć lepsze rezultaty i uniknąć błędów.
Metoda GOLD jest prostą i skuteczną metodą, która pomaga w przekazywaniu informacji zwrotnej w sposób jasny i klarowny, szczególnie gdy chcemy przekazać negatywny feedback, ponieważ pozwala na skoncentrowanie się na rozwiązaniach i zapobieganiu podobnym sytuacjom w przyszłości.
Wybór odpowiedniej metody feedbacku zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć i relacji, jaką mamy z osobą, której feedback udzielamy. Każda metoda feedbacku powinna być dostosowana do konkretnej sytuacji i osoby, której chcemy udzielić informacji zwrotnej.
Ważne jest, aby pamiętać o kilku zasadach podczas udzielania feedbacku. Po pierwsze, feedback powinien być konkretny, szczegółowy, obiektywny i oparty na faktach. Po drugie, powinien być udzielany na bieżąco, a nie dopiero po jakimś czasie. Po trzecie, powinien być zrównoważony — zawierać zarówno pozytywne, jak i negatywne uwagi. Po czwarte, udzielanie informacji zwrotnej powinno być udzielane w sposób, który pozwala na konstruktywną rozmowę, a nie krytykę osobistą. Nie wolno kierować uprzedzeniami, urazą i negatywnymi emocjami.
Feedback powinien zostać udzielany w odpowiednim czasie i odpowiednim miejscu oraz powinien przekazywać pewną wartość samą w sobie. Należy okazywać empatię i pamiętać, że nadrzędnym celem feedbacku jest pomoc w rozwoju drugiej osoby.
Otrzymywanie feedbacku jest kluczowe dla naszego rozwoju zawodowego i osobistego. Dzięki temu możemy poznać nasze mocne strony oraz obszary do poprawy, co przekłada się na zwiększenie naszej motywacji i zaangażowania. Regularne otrzymywanie informacji zwrotnych pozwala nam na ciągłe doskonalenie umiejętności oraz rozwijanie się, w kierunku którego dotyczy informacja zwrotna. Feedback pomaga nam w budowaniu pozytywnych relacji z innymi ludźmi, umożliwiając lepszą komunikację i efektywniejszą pracę w zespole.
Przełam barierę konkurencji i zwiększ widoczność swojego biznesu dzięki reklamom w Google Ads! Osiągnij nowych klientów i podbij rynek, korzystając z potężnej platformy reklamowej. Rozpocznij kampanię już teraz i odkryj, jak skutecznie możesz dotrzeć do swojej docelowej grupy odbiorców. Nie czekaj, zdobądź przewagę i rozwiń swój biznes z pomocą usługi opisanej na https://www.artefakt.pl/kampanie-adwords/branze
Feedback to nic innego jak umiejętne udzielenie informacji zwrotnej, która pozwala na poprawę jakości naszej pracy i życia oraz zwiększenie efektywności i motywacji naszych działań. Istnieją różne metody dawania feedbacku, a jej wybór zależy od celu, jaki chcemy osiągnąć i od osoby, której chcemy udzielić informacji zwrotnej. Ważne jest także odpowiednie miejsce i czas, w którym to feedback ma zostać udzielony. Warto pamiętać, że feedback jest też techniką i narzędziem, która pomaga w tworzeniu wartościowych relacji z innymi ludźmi, a jest to podstawą skutecznej i właściwej komunikacji oraz współpracy.