Zamknij

Kolejny odcinek A2 do Siedlec otwarty

12:25, 30.08.2024 .mat.info.MUW Aktualizacja: 12:35, 30.08.2024
Skomentuj

Kierowcy mogą już korzystać z nowego, liczącego 8,5 km, odcinka autostrady A2. Nowy odcinek, niby niedługi, ale jest niezwykle istotny – umożliwia ominięcie Kałuszyna przez ruch tranzytowy, oddziela ruch lokalny i zapewnia bezkolizyjny przejazd. Mowa o fragmencie drogi od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego i węzła Kałuszyn do węzła Groszki na skrzyżowaniu z obecną drogą krajową DK2. 

Odcinek w całości biegnie po nowym śladzie. Obecnie A2 ma ponad 500 km długości.

— Będziemy mogli zapomnieć o korkach, które tworzyły się praktycznie codziennie na węźle w Kałuszynie, a dodatkowo oznacza to, że autostradą A2, na wysokości Warszawy i S2, będziemy mogli dotrzeć aż do granicy z Niemcami. W ten sposób rozbudowujemy ważną strategicznie trasę z zachodu na wschód. To jest droga, która łączy kraje Europy Zachodniej z krajami Europy Wschodniej, ze względów gospodarczych bardzo ważna trasa. Realizujemy wiele zadań inwestycyjnych, które mają usprawnić komunikację i pozwolić mieszańcom poszczególnych regionów szybciej się przemieszczać, ale i rozwijać gospodarczo nasz kraj. Drogi ekspresowe i autostrady są naturalnym  krwioobiegiem, który pozwala rozwijać się wielu regionom — powiedział Wiceminister Infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Brakujące 3,5 km autostrady ma być oddane do ruchu na wiosnę 2025 r. Dzięki temu drogę z Warszawy do Siedlec pokonamy w całości A2.

Odcinek Kałuszyn - Groszki jest częścią budowy autostrady A2 od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do węzła Siedlce Zachód, o łącznej długości 37,5 km. Z trzech odcinków budowanych w trybie Projektuj i buduj, udostępniony jest już Gręzów – Siedlce Zachód, a 29 sierpnia oddany do użytku został odcinek Kałuszyn – Groszki. W ramach inwestycji powstał jeden węzeł, most w ciągu autostrady, dziewięć wiaduktów nad autostradą oraz 24 przejścia dla zwierząt.

– Otwarcie kolejnego odcinka autostrady A2  możemy scharakteryzować trzema słowami. Po pierwsze bezpieczeństwo, czyli wyprowadzamy ruch tranzytowy z miasta, co jest bezpiecznym rozwiązaniem z punktu widzenia mieszkańców Kałuszyna, ale też wszystkich podróżujących. Po drugie rozwój i inwestycje, ponieważ jest to niezwykły impuls rozwojowy dla tego obszaru. Już dzisiaj widać, że w Kałuszynie powstają nowe inwestycje, chociażby w budownictwie wielorodzinnym. Po trzecie fundusze. Jest to przykład tego jak, jako państwo, jesteśmy w stanie wykorzystywać fundusze zewnętrzne, w tym fundusze z Unii Europejskiej. Są to gigantyczne środki, które wpływają do Polski – powiedział Wojewoda Mazowiecki Mariusz Frankowski.

Celem budowy autostrady A2 jest połączenie terenów na wschód od Warszawy, leżących wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 2, z siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce. Inwestycja ma zwiększyć rozwój i konkurencyjność regionu. A2 skrzyżuje się z budowaną wzdłuż wschodniej granicy kraju drogą ekspresową S19, stanowiąca część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, od granicy z Litwą przez Białystok, Lublin, Rzeszów do granicy ze Słowacją.

Autostrada A2 na tle kraju i Europy

A2 na całym swym docelowym przebiegu przez Polskę, od granicy z Niemcami do granicy z Białorusią, zaliczana jest do sieci bazowej TEN-T (transeuropejska sieć transportowa, obejmująca sieci drogowe, kolejowe, wodne i powietrzne) w korytarzu Morze Północne - Bałtyk. Ma zapewnić wysoki komfort ruchu pojazdów, zwiększyć dostępność do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawić jakość wewnętrznych powiązań komunikacyjnych.

Za budowę autostrady A2 odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wojewoda Mazowiecki wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do węzła Groszki 9 grudnia 2021 r.

W uroczystym oddaniu do użytku nowego odcinka udział wzięli m.in.: Stanisław Bukowiec, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Pełnomocnik Rządu ds. Przeciwdziałania Wykluczeniu Komunikacyjnemu, Czesław Mroczek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Jarosław Wąsowski, Dyrektor Oddziału GDDKiA w Warszawie, Mariusz Frankowski, Wojewoda Mazowiecki, Arkadiusz Czyżewski, Burmistrz Kałuszyna.

(.mat.info.MUW)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

AdaAda

0 0

Jechałem przez nowy wezeł a2 w Groszki i byłem w szoku; kto to projektowa a tym bardziej zatwierdził ze strony GDKiA. Ten węzeł jest większy obszarowo niż węzeł Konotopa w Warszawie, gdzie spitykają się trzy główne drogi S2 , A2 i S7. Łącznice mają chyba po dwa kilometry żeby wjechać z starej drogi nr 2 na autostradę a2, ile to kosztowało i ile będzie kosztować utrzymanie tych długich dróg dojazdowych. Geniuszem absurdu jest możliwość wjazdu na autostradę a2 przez ten węzeł z drogi od Węgrowa, aby wjechać trzeba przejechać do ronda od strony Siedlec, co daje w obie strony około 5 kilometrów, więc wszyscy z tego kierunku będą nadal jeżdzić przez Kałuszyn. Polska to jednak bardzo bogaty i rozrzutny kraj 16:28, 04.09.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%