Zamknij

Filtr paliwa - funkcje, budowa i objawy awarii

09:59, 15.09.2021 Promocja Aktualizacja: 15:19, 28.09.2021
Skomentuj

Możesz używać najczystszego jakościowego paliwa, które spełnia wszystkie rygorystyczne normy, ale tak czy inaczej w jego składzie mogą być drobne zanieczyszczenia. Dlatego też potrzebny jest filtr paliwa.

Filtr paliwa - po co jest potrzebny?

Filtry paliwa zaczęły się pojawiać, kiedy nowoczesne silniki benzynowe i wysokoprężne stawały się coraz popularne. Układy wtryskowe silników diesla i silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny są niezwykle precyzyjne, dlatego też dawkowanie paliwa musi być idealnie wręcz przeprowadzane. Jeśli pojawią się jakiekolwiek uchybienia, kultura pracy silnika, moc silnika i czystość spalin zostaną pogorszone, może też dojść do kosztownej awarii układu wtryskowego.

Źródło obrazu: www.czesciauto24.pl

Budowa i zasada działania filtra paliwa

Budowa i zasada działania filtra paliwa są proste. Filtr z wyglądu przypomina hermetycznie zamkniętą puszkę, której obudowa może być wykonana z tworzywa bądź metalu. Z obydwu końcach „puszki” znajdują się króćce, do których podłącza się wężyki układu paliwowego. W środku obudowy umieszczony jest harmonijkowy wkład (patrz pierwszy obrazek). Za dostarczanie paliwa do układu wtryskowego odpowiada pompa paliwa.

Jest kilka rodzajów filtrów paliwa:

  • Filtr paliwa z podgrzewaczem. Polecany do silników z Dieslem, ponieważ pomaga w uniknąć wytrącaniu parafiny, co jest bardzo uciążliwe w zimnych klimatach;
  • Filtr paliwa bez podgrzewacza. Polecany do silników benzynowych, ponieważ nie mają one problemu z wytrącaniem parafiny;
  • Filtr paliwa z magnesem. Wyławia drobne cząstki metaliczne;
  • Filtr paliwa z czujnikiem wody. Wykrywa zawartość wody w paliwie;
  • Filtra paliwa z odstojnikiem. Odstojnik gromadzi wodę z paliwa;
  • Filtr paliwa z zaworem zwrotnym. Zawory zapobiegają cofaniu się paliwa.

Objawy awarii filtra paliwa

Pierwszym sygnałem zazwyczaj jest problem z odpaleniem silnika, zwłaszcza silników wysokoprężnych w okresie zimowym. Z rury wydechowej może pojawiać się czarny dym, który sugeruje nieprawidłowy skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli filtr jest mocno zapchany, może pogorszyć reakcję auta na dodanie gazu, obniżyć moc silnika i doprowadzić do nierównej pracy jednostki napędowej. Kolejnymi objawami awarii filtra paliwa są: szarpanie silnika podczas dużego obciążenia, gaśnięcie silnika na jałowych obrotach, wyczuwalna woń palonego oleju silnikowego. Ignorowanie tych objawów może skutkować uszkodzeniem układu wtryskowego.

Filtr paliwa należy wymieniać co 30 tys. km, ale niektórzy mechanicy zalecają nawet po przebiegu 50-70 tys. km. Filtry najlepiej wymieniać przed rozpoczęciem sezonu jesienno-zimowego, ponieważ oleje napędowe nie lubią niskich temperatur.

Jak wymienić filtr paliwa?

Na szczęście wymiana filtra paliwa jest prosta i można wykonać ją samodzielnie, jeśli tylko jest on łatwo dostępny. W zależności od rodzaju filtra może być on jednorazowy lub z wymienną wkładką. Po zlokalizowaniu filtra paliwa (zazwyczaj jest pod podwoziem), odkręć jego mocowania i odepnij przewody paliwowe. Wyjmij stary filtr. W miejsce starego filtra włóż nowy filtr i go zamontuj, zwracając szczególną uwagę na kierunki przepływu paliwa. Na sam koniec upewnij się, że przewody zostały dobrze przymocowane i zdejmij zaciski. Włącz silnik i sprawdź, czy wszystko działa dobrze - czasami silnik nie odpali za pierwszym razem, ale to normalne, może też wystąpić falowanie obrotów. Jeśli masz silnik Diesla, konieczne będzie odpowietrzenie układu.

Jeśli filtra paliwa znajduje się w zbiorniku lub dostęp do niego jest utrudniony, lepiej udaj się do warsztatu samochodowego. Wymiana filtra paliwa we warsztacie nie jest droga, kosztuje około 70-120 złotych w zależności od rodzaju silnika.

Dbaj o filtr paliwa swojego samochodu

Wybieraj paliwo wysokiej jakości. Często są one wzbogacone o różne dodatki, np. zapobiegające wytrącaniu się parafiny oraz wody, co ma szczególne znaczenie zimą. Pamiętaj, aby tankować do pełna. Jeśli bak paliwa nie będzie pełny, pompa paliwa może zacząć wciągać nieczystości z dna zbiornika, a na jego ściankach może osadzać się para wodna, co sprzyja powstawaniu korozji. Najlepiej tankować olej napędowy/benzynę, kiedy bak jest wypełniony do połowy.

 

(Promocja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%