Zamknij

Kampania "Widzę - rozmawiam - reaguję" wystartowała po raz 8

18:04, 13.09.2020 MM Aktualizacja: 19:47, 15.09.2020
Skomentuj

„Rodzice, uczniowie i nauczyciele tworzą trójkąt. Jeśli zabraknie jednego boku, cały trójkąt się rozpadnie”- pisała Cindy J. Christopher, autorka książki „Nauczyciel - rodzic: skuteczne porozumiewanie się”. I tak naprawdę piątkowa konferencja rozpoczynająca kolejną edycję kampanii „Widzę - rozmawiam - reaguję. O zagrożeniach czyhających na współczesną młodzież” poświęcona została tematyce komunikacji, właściwych relacji pomagających w przygotowaniu do dorosłego życia młodych ludzi.

11 września w sali CKiS odbyła się konferencja adresowana do dorosłych - nauczycieli, rodziców, osób pracujących na co dzień z młodymi ludźmi i ich rodzinami. Organizatorzy spotkania (Centrum Kształcenia Ustawicznego, Szkoła Podstawowa Nr 11 im. Jana Pawła II, Internacional Police Association Region Siedlce oraz Komenda Miejska Policji w Siedlcach) zadbali o ciekawe tematy i wykładowców.

Wśród nich znaleźli się dr Aleksandra Piotrowska z Uniwersytetu Warszawskiego, Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, Maria Rotkiel - psycholog i terapeuta oraz Monika Mikołajczyk ze Szkoły Podstawowej nr 11 im. Jana Pawła II w Siedlcach.

Rodzina jako „bezpieczna baza” i „bezpieczna przystań”

 Dr Aleksandra Piotrowska przypomniała zebranym najważniejsze informacje o rozwoju młodego człowieka (wyznaczniki biologiczne, środowisko, wychowanie) mające wpływ na jego zachowanie, działania. Tematem rozważań była alienacja dorosłych, którzy czasem tylko fizycznie są obecni w życiu dziecka, nieumiejętnie towarzyszą mu w dorastaniu i stawaniu się mądrym i odważnym dorosłym. W czasie wystąpienia dr Piotrowska omówiła sposoby wpływania na rozwój dziecka, zwracając uwagę, że podstawowym warunkiem rozwoju jest poczucie bezpieczeństwa. Składa się na nie między innymi zaspokojenie elementarnych potrzeb, ochrona przed ciosami zewnętrznymi, spójność i stałość tworzonych ram rozwoju, poczucie akceptacji. Zebrani usłyszeli o tym, co się dzieje, kiedy te elementy składowe nie są realizowane. Dr Piotrowska podkreślała , że nie ma gotowej recepty na wszystkie niepokoje dorosłych dotyczące właściwych relacji z młodymi ludźmi. Są jednak pewne zasady, które warto stosować. Jakie? Choćby takie z pozoru proste: okazywanie szacunku i akceptacji dla osoby, przyzwalanie na popełnianie błędów (bezpieczna porażka), oswajanie młodych ludzi nie tylko z sytuacjami sukcesów, ale i niepowodzeń, stwarzanie młodzieży okazji do ujawniania i realizowania zainteresowań i wzmacnianie ich, bezwarunkowe akceptowanie – czyli ocenianie zachowania, a nie osoby. Zwrócono szczególną uwagę na dwa aspekty: nauczyciele i rodzice są sprzymierzeńcami, sojusznikami, których ma łączyć wspólny cel: wychowanie wartościowych ludzi; rodzina powinna być dla młodych bezpieczną bazą, z której wyruszają na penetrowanie świata, ale także bezpieczną przystanią, do której wracają po wsparcie i pomoc w trudnych momentach.

Kiedy dla rodzica priorytetem jest smartfon i komputer… - o równowadze w byciu offline i online

Wystąpienie Łukasza Wojtasika dotknęło sfery bliskiej każdej rodzinie: jak znaleźć złoty środek w korzystaniu ze świata wirtualnego? Smartfony, tablety, laptopy i inne urządzenia ekranowe to stały element naszej codzienności. Bardzo często rodzice włączają dzieciom telewizję, komputer i wyszukują tam bajki, starszym pozwalają grać na urządzeniach ekranowych. Dziecko zajęte oglądaniem, grą, aktywnością w świecie wirtualnym bywa postrzegane przez rodziców jako ktoś, kto nie wymaga opieki i komu nie trzeba poświęcać uwagi. Pozwala to na wykonanie pilnych zadań (komu z dorosłych nie zdarza się przynieść pracy do domu?), chwilę odpoczynku (kawa po ciężkim dniu bywa miłą odskocznią) czy zajęcie się sobą (cisza, chwila na przejrzenie artykułów, zajrzenie na portale). Niewiele osób zdobywa się na refleksję, że nie jest to najlepsze rozwiązanie. Urządzenia ekranowe nie tylko niszczą relacje rodzinne, ale także mają olbrzymi wpływ na zdrowie – zwłaszcza rozwój mózgu u najmłodszych, wzrok oraz jakość snu, a także kontakty z innymi. W swoim wystąpieniu Łukasz Wojtasik omówił Domowe Zasady Ekranowe, czyli reguły odnoszące się do korzystania z urządzeń ekranowych. Stosowanie ich pomaga zadbać o bezpieczeństwo w świecie wirtualnym, uczy uważności, pozwala zachować równowagę w aktywności online i offline. Prelegent przypomniał, że w byciu rodzicem są cechy działające uspokajająco: akceptacja, obecność oraz zrozumienie. I do rozwijania ich zachęcał zebranych.

O zjawisku streamingu, potrzebie bycia live i TikToku nie zawsze bez wad

Maria Rotkiel w rozmowie z Edytą Biardą mówiła na temat lifestramingu. Przybliżyła zjawisko streamingu i jego wpływu na młodych ludzi, zwróciła uwagę zarówno na pozytywne aspekty (wyzwania np. na czytanie wyrazów od końca czy najszybsze czytanie tekstu), jak i negatywne (patostream, niebezpieczne i groźne wyzwania podejmowane przez młodzież). Skąd w młodych ludziach bierze się przymus wrzucania do sieci prywatnych zdjęć, relacjonowania każdego szczegółu ze swojego życia, dlaczego młodzi ludzie przekraczają granice internetowego ekshibicjonizmu, coraz młodsze dzieci na TikToku zamieszczają „śmieszne” momenty, czym to może skutkować- to tylko niektóre z poruszanych tematów. Jak uniknąć niechcianych przez dorosłych zachowań, jak reagować, gdy do nich dojdzie? Jak zawsze receptą okazuje się właściwa relacja w domu. Dorośli (rodzice i nauczyciele) powinni nauczyć się nie tylko rozmawiać o wirtualnej rzeczywistości, ale i prawidłowo, współmiernie do tego, co się dzieje reagować.

Kampania w cieniu pandemii

Przedstawicielka organizatorów - Monika Mikołajczyk - opowiedziała o planowanych działaniach w kampanii (od zajęć z uczniami, debaty, przez konkursy, aż po filmy i broszurę z artykułami dotyczącymi zagadnień profilaktycznych). Wszystkie wydarzenia będą się odbywały w nieco zmodyfikowanej, ze względu na wymogi sanitarne, formie. Oprócz tradycyjnych aktywności, które pojawiały się w poprzednich edycjach kampanii, będą także nowe, wymuszone sytuacją.

Kampania i piątkowa konferencja to także element programu przeciwdziałania uzależnieniom realizowanego przez Siedlce, o czym mówiła dr Katarzyna Marciniak-Paprocka - Pełnomocnik Prezydenta ds. rozwiązywania problemów uzależnień.

Patronat nad wydarzeniem objął Prezydent Miasta Siedlce - Andrzej Sitnik, który zwracając się do organizatorów podkreślił wagę podejmowanej tematyki oraz podziękował za charytatywną pracę na rzecz lokalnej społeczności.

Patronat medialny nad kampanią sprawuje „Życie Siedleckie”.

(MM)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%