Na ulice wyjechało już pierwsze 5 z 14 nowych miejskich autobusów elektrycznych. To największy zakup w historii miejskiego przewoźnika.
To efekt projektu „Zrównoważona mobilność miejska na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Siedlce”. W jego ramach Siedlce oraz gminy tzw. MOF (gmina Siedlce, Kotuń, Mokobody, Wiśniew i Zbuczyn) otrzymały ponad 101,6 mln zł z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W mieście te pieniądze zostały wydane na zakup 14 nowych autobusów elektrycznych.
Pojazdy chińskiej marki Yutong dotarły 8 miesięcy wcześniej, niż przewidywała umowa.
– Nie tylko zwiększają komfort pasażerów i są zeroemisyjne, ale także niezwykle bezpieczne – zachwalał elektryki prezydent Tomasz Hapunowicz podczas ich prezentacji na placu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego 9 grudnia.
Nowe e-autobusy kosztowały 60 mln zł. – 14 elektryków w jednym rzucie to dla przewoźnika coś wspaniałego – nie krył radości prezes MPK Bogdan Kozioł.
Bateria wytrzyma cały dzień
Pojazdy tak skonfigurowano, żeby bez potrzeby doładowania pokonywały całodzienną trasę.
– Mogą przejechać minimum 260 km dziennie w warunkach najbardziej nieprzyjaznych, czyli z włączoną klimatyzacją w lecie czy ogrzewaniem zimą. Pozwoli nam to swobodnie obsługiwać wszystkie, nawet najdłuższe trasy miejskie i podmiejskie. Objechaliśmy już wszystkie i na testach uzyskaliśmy nawet 360 km na jednym ładowaniu – poinformował szef spółki.
Jak dodał, e-autobusy są przyjazne osobom starszym, mają 32 miejsca siedzące, w tym 12 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi.
– Wyposażone są także w systemy, które w tej chwili posiadają samochody osobowe, czyli kierowca jest nękany ciągłymi sygnałami o tym, że ktoś zbliża się do przejścia dla pieszych, a także o hamującym czy włączającym się do ruchu aucie. Do tego kamery 360 stopni pozwalają lepiej manewrować autobusem. To są bardzo istotne funkcje z punktu widzenia bezpieczeństwa – tłumaczył Bogdan Kozioł.
Do tej pory miejski przewoźnik miał w swoim taborze tylko 3 e-autobusy. Zakup kolejnych 14 to jednak nie koniec, bo MPK stawia na dalsze unowocześnianie floty. Jak poinformował prezes Kozioł, ogłoszono już przetarg na kolejne 6 elektryków. – W sumie będzie 23 e-autobusów, czyli praktycznie połowa taboru, który stanowi 47 pojazdów – tłumaczył. Flota MPK jednak się nie zwiększy. Nowe Yutongi zastąpią najstarsze egzemplarze, czyli z roczników 2003-2006, które zostaną wycofane z eksploatacji.
Nowe tablice i wiaty
Zakup autobusów to niejedyna inwestycja w ramach unijnego projektu. Jak zauważył prezydent, teren MPK to obecnie plac budowy.
– Pojawiły się ładowarki elektryczne. Za chwilę powstaną magazyny energii wraz z zasilającą je wiatą z instalacją fotowoltaiczną. Remont przechodzi baza diagnostyczna – wyliczał Hapunowicz. W realizacji są kolejne przedsięwzięcia w mieście. – Wykonujemy przyłącza pod nowe tablice dynamiczne, które będą pokazywały szczegółowy rozkład jazdy. Postawiliśmy nowe wiaty autobusowe – dodał.
Prawie gotowe są już także dokumentacje projektowe na wykonanie nowych zatok autobusowych oraz tunelu dla rowerzystów przy wiadukcie garwolińskim.

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz