Zamknij

Zrobili duży krok do realizacji ważnej dla mieszkańców inwestycji

16:16, 12.06.2018 BG Aktualizacja: 16:19, 12.06.2018
Skomentuj

We wtorek, 12 czerwca, w sokołowskim starostwie podpisano akt notarialny, przekazujący grunty Skarbu Państwa samorządowi województwa mazowieckiego. To wstęp do budowy nowej drogi wojewódzkiej z Kosowa Lackiego do Sokołowa Podlaskiego.

Dokument formalnie rozpoczyna kolejny etap modernizacji trasy wojewódzkiej nr 627. W 2010 r. wybudowano nowy most w Małkini, a w 2016 r. oddano do użytku nowoczesną trasę od mostu do Kosowa Lackiego, która biegnie miejscu nieczynnej linii kolejowej. Pozostała do wykorzystania część torowiska od Kosowa do Sokołowa Podlaskiego. Tu status prawny terenów jest zróżnicowany. Działki na terenie gminy Kosów należą do Skarbu Państwa, który przejął je od PKP. Dawne torowisko na terenie gminy Sokołów Podlaski przejął gminny samorząd i prawo użytkowania wieczystego 3 działek zdążył w 2014 r. sprzedać. 
Grunty które przejęło od PKP miasto Sokołów Podlaski do inwestycji nie będą potrzebne, bowiem od przejazdu między Kostkami a Emilianowem - w Lesie Przeździeckim, droga ma biec dotychczasowym śladem.
Jak podkreślał we wtorek starosta Leszek Iwaniuk, powiat zabiegał półtora roku, by Skarb Państwa, reprezentowany przez wojewodę wydał zgodę na przekazanie samorządowi województwa mazowieckiego, który chce inwestować - gruntów potrzebnych do budowy drogi na terenie gminy Kosów Lacki. Wojewoda wydał niedawno decyzję i starosta mógł we wtorek przekazać aktem notarialnym prawie 48 hektarów terenu. Na spotkaniu obecni byli przedstawiciele Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich: wicedyrektor Mariusz Kozera i dyrektor oddziału w Węgrowie Tomasz Grzechnik.

Na spotkaniu starosta Leszek Iwaniuk, reprezentująca gminę Kosów Lacki członek zarządu powiatu Longina Oleszczuk i wójt gminy Sokołów Podlaski Marcin Pasik podkreślali, że budowa nowej drogi jest niezwykle ważna dla mieszkańców miejscowości, przez które obecnie biegnie DW 627: Telak, Dybowa, Skibniewa i Kostek. Pozwoli bowiem wyprowadzić z tych wsi ruch ciężkich pojazdów, zmniejszy hałas i poprawi bezpieczeństwo.

Pozostaje jeszcze kwestia przekazania terenów przez gminę Sokołów Podlaski. Kiedy samorząd chce to zrobić i jak rozwiąże problem trzech działek kupionych przez prywatne osoby? - o to zapytaliśmy wójta Marcina Pasika.
- Jesteśmy po rozmowach z użytkownikami wieczystymi, wyrazili oni zgodę na zamianę działek na inne, należące do zasobów gminy – poinformował wójt. - Pracują jeszcze rzeczoznawcy, bo wymiana musi nastąpić nie co do powierzchni, a co do wartości. Myślę, że w przyszłym tygodniu na posiedzeniach komisji przeanalizujemy wyceny. Uważam, że negocjacje z użytkownikami zamknę w czerwcu i wtedy będziemy mogli podpisać trójstronny akt notarialny, przekazujący grunty na rzecz samorządu województwa mazowieckiego – dodał.

Wicedyrektor Tomasz Kozyra pytany przez nas o harmonogram działań w sprawie budowy drogi po śladzie dawnej linii kolejowej wyjaśnił, że prawdopodobnie w sierpniu MZDM ogłosi przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej inwestycji – najtrudniejszego etapu zadania. Jeśli wybrana zostanie w nim firma projektowa, to będzie ona prawdopodobnie miała 30 do 36 miesięcy (3 lata) na przygotowanie dokumentacji, łącznie z pozwoleniem na budowę. - To na pewno trudny etap, dokumentację musi przygotować duża firma, wyzwaniem jest kwestia choćby uzyskania decyzji środowiskowej. Samą budowę chcemy sfinansować z funduszy unijnych z kolejnej perspektywy finansowej, poszukamy odpowiedniego finansowania. To muszą być pieniądze unijne, bo budowa 20-kilometrowego odcinka z pieniędzy tylko samorządu jest zbyt dużym obciążeniem. Jak będzie projekt, pieniądze na pewno się znajdą – podkreślił.

(BG)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%