Pilnuj, kto ma dostęp do Twoich danych w ZUS

10:44, 15.05.2017 | Piotr Olewiński, Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa mazowieckiego
REKLAMA
Skomentuj

Przedsiębiorcy nie muszą osobiście załatwiać swoich spraw w urzędach. Często wyznaczają do tego pełnomocników, którymi mogą być np. pracownicy lub księgowi. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina jednak, że dane pełnomocników trzeba na bieżąco aktualizować. W przeciwnym razie informacje o firmie mogą znaleźć się w niepowołanych rękach.

Do załatwiania spraw w ZUS przedsiębiorcy upoważniają najczęściej pracowników swojej firmy lub księgowych zatrudnionych we współpracującym biurze rachunkowym. Uprawnienia mogą dotyczyć np. wglądu w dane płatnika składek, odbierania jego korespondencji, składania dokumentów lub wszystkiego, co wiąże się z ZUS. Zakres działań upoważnionej osoby zależy od tego, co wskaże zainteresowany płatnik.

Działanie przez pełnomocników jest wygodne. Ważne jest jednak to, że zmiana osoby odpowiedzialnej za kontakt z ZUS powinna wiązać się z aktualizacją pełnomocnictw. Tymczasem praktyka pokazuje, że nie każdy należycie o to dba. Przedsiębiorcy często zapominają o odwołaniu upoważnień dla byłych pracowników lub księgowych, z którymi już nie współpracują. Zdarzają się nawet sytuacje, w których u jednego płatnika składek widnieją pełnomocnictwa dla kilku różnych księgowych z kilku różnych biur rachunkowych, z którymi najprawdopodobniej od dawna nie ma nic wspólnego.

Zachęcamy przedsiębiorców, aby dla bezpieczeństwa zweryfikowali to, komu udostępniają swoje dane i odwołali pełnomocnictwa osobom, z którymi już nie współpracują. Można zrobić to np. przez Internet. Wystarczy zalogować się do Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE), gdzie możemy sprawdzić kogo upoważniliśmy do kontaktu z Zakładem - informacje o udzielonych upoważnieniach znajdują się w zakładce Ustawienia. Pełnomocnictwa można oczywiście zweryfikować również przy okazji osobistej wizyty w instytucji. Poza kontrolowaniem „aktywnych” upoważnień sposobem na uniknięcie zagrożenia może być także nadawanie pełnomocnictw czasowych, które będą obowiązywać do konkretnej daty. Korzystanie z tej możliwości wydaje się przydatne zwłaszcza wtedy, gdy osoba zajmująca się wykonywaniem czynności prawnych w relacjach z ZUS robi to czasowo i z góry wiemy kiedy zakończy się korzystanie z jej usług. W tej sytuacji należy jednak pamiętać o tym, aby w przypadku przedłużenia współpracy ponownie nadać jej pełnomocnictwo.

Do nadawania i odwoływania pełnomocnictwa w ZUS służy formularz ZUS PEL. Jeśli przedsiębiorca posiada podpis elektroniczny lub bezpłatny profil zaufany ePUAP może wysłać formularz przez Internet z własnego konta na PUE. Pozostali mogą go dostarczyć tradycyjną pocztą albo osobiście.

(Piotr Olewiński, Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa mazowieckiego)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© zyciesiedleckie.pl | Prawa zastrzeżone | 2017